De Mores: Rectificatie

door Frits van Exter

Frits van Exter

Voorzitter Raad voor de Journalistiek

De Mores: Rectificatie

Het lijkt erop dat media makkelijker fouten erkennen en rechtzetten. Dat zou goed nieuws zijn.

Onder de titel ‘de mores’ schrijft Frits van Exter over dilemma’s in de journalistiek, gebaseerd op de praktijk van de Raad voor de Journalistiek. De serie verschijnt twee keer per maand op villamedia.nl, één keer per maand in Villamedia Magazine en op deze site.

 

De krant doet verslag van een heftig incident in een woonwijk: bij de arrestatie van vier drugsverdachten lost de politie waarschuwingsschoten. ‘“Liggen, nu!”, schreeuwt een agent.’ De verslaggever van De Stentor noemt het een ‘wildwesttafereel’.

De journalist spreekt geschrokken buurtbewoners. Niemand wil met zijn naam in de publiciteit. Het dealen zou, met de komst van seizoenarbeiders, zijn ‘overgewaaid’ uit een nabijgelegen wijk. Een vrouw vertelt dat een van de verdachten even verderop woont. Zij noemt zijn beroep.

Na publicatie wendt een man zich tot de redactie. Omdat hij de enige is, die in genoemde straat woont en dat beroept uitoefent, staat hij nu te boek als drugsdealer, terwijl hij niet eens een van de aangehouden verdachten is. Zijn werkgever had hem er al op aangesproken en hem voorlopig geschorst. De man vreest voor zijn baan en eist rectificatie.

De redactie van De Stentor erkent de fout. De verdachtmaking had de krant nooit zo mogen halen. De krant plaatst een rectificatie, waarvan de tekst is goedgekeurd door de klager. Daarvoor had de journalist de werkgever nog gebeld om de zaak recht te zetten.

De man blijkt niet tevreden; ondanks de rectificatie denken mensen nog steeds dat hij een crimineel is. Hij dient een klacht in bij de Raad voor de Journalistiek.

De fout van de krant staat niet ter discussie. De Raad moet beoordelen of met de rechtzetting ‘de eerdere onzorgvuldigheid in voldoende mate is hersteld’. Alles begint met de erkenning dat je een steek hebt laten vallen. Daar hoort een excuus bij, zeker als de fout vervelende gevolgen kan hebben. En daarop moet overleg volgen over herstel van de schade. Als het een rectificatie wordt, is het goed de tekst voor te leggen en ook duidelijk te maken hoe die gepresenteerd wordt – nee, niet over de volle breedte van de voorpagina en ook niet verstopt in het kleinste steegje van krant, uitzending of site.

De Raad meent dat de redactie van De Stentor niet meer had kunnen of hoeven doen om het goed te maken.

Het is geen wetenschap, maar grasduinend in het archief, krijg ik de indruk dat redacties beter omgaan met rechtzettingen. Vroeger hadden ze veel meer moeite toe te geven dat ze er naast zaten, laat staan dat ze het probeerden goed te maken. Dat is winst.

Tips

  • Onderscheid je van politici: geef fouten toe. Maak er zelfs een punt van.
  • Doe je best opdat zoveel mogelijk mensen, die je fout hebben gezien, ook de correctie zien. Denk daarbij ook aan sociale media.
  • Lees mijn eerdere tips voor (hoofd)redacties over de behandeling van klachten. En tips voor klagers.
  • Ter inspiratie: Poynter publiceert elk jaar de heftigste en grappigste correcties.

Frits van Exter is voorzitter van de Raad voor de Journalistiek. Hij heeft geen stem in de beoordeling van klachten en verwoordt hier zijn persoonlijke mening.

Reacties

Nog geen reacties



Wij stellen prijs op een pluriform debat, uw reactie is daarom van harte welkom. Wel hanteren wij een aantal spelregels:

  1. Wij modereren alle reacties vóór publicatie. Daarom kan het soms even duren voordat uw reactie wordt geplaatst. Onbeduidende correcties – zoals taalkundige aanpassingen – leggen we níet eerst aan u voor, ingrijpende wijzigingen wél.
  2. Onderteken uw reactie met uw echte voor- en achternaam en houd u er rekening mee dat uw reactie tot in lengte van dagen op internet toegankelijk blijft. Verzoeken tot verwijdering van eigen bijdragen honoreren wij in principe niet. Dat geldt ook voor het anonimiseren van uw naam.
  3. Houd het beknopt, zakelijk en blijf bij het onderwerp. Reageert u op een andere reageerder, maak dat dan duidelijk in uw bericht (bijvoorbeeld met @naam).
  4. Houd het beschaafd. Reacties die discriminerende uitlatingen, beledigingen of scheldwoorden bevatten, worden niet geplaatst. Dit geldt ook voor reacties die oproepen tot geweld of provoceren.
  5. Het is de bedoeling dat uw reactie de discussie bevordert. Steeds weer hameren op hetzelfde punt heeft geen zin, tenzij met nieuwe argumenten.

Reacties die niet aan deze spelregels voldoen, worden niet geplaatst. Bent u van mening dat een bepaalde reactie van een ander verwijderd moet worden, stelt u ons daarvan dan op de hoogte via raad@rvdj.nl.

Laat een reactie achter
  • Wordt niet openbaar gemaakt